Kalendarz Twoich obowiązków w prawie ochrony środowiska – Sierpień 2024

Sierpień to miesiąc pełen wyzwań i kluczowych terminów dla każdego, kto działa na rzecz ochrony środowiska. Czy jesteś pracownikiem urzędu marszałkowskiego, gminy, starostwa, przedsiębiorcą, producentem paliw lub prowadzisz działalność związaną z recyklingiem? Bez względu na to, jakie masz obowiązki, nasz szczegółowy kalendarz na sierpień 2024 pomoże Ci zapanować nad wszystkimi wymaganiami prawnymi i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Przejrzyście przedstawiamy najważniejsze daty, wskazujemy odpowiednie podstawy prawne i podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę. Dzięki naszym wskazówkom będziesz zawsze na bieżąco i będziesz działać zgodnie z przepisami, co jest kluczowe zarówno dla Ciebie, jak i dla środowiska, które chronisz.

Nie czekaj – zapoznaj się z naszym artykułem i bądź pewien, że spełniasz wszystkie wymagania prawne. Twój wkład w ochronę środowiska zaczyna się od rzetelnego wypełniania obowiązków!

10 sierpnia –to data przekazywania przez marszałków województw wpływów z tytułu opłaty recyklingowej oraz dodatkowej opłaty recyklingowej za poprzedni miesiąc

Marszałkowie poszczególnych województw prowadzą odrębny rachunek bankowy w celu gromadzenia i przekazywania wpływów z tytułu opłaty recyklingowej oraz dodatkowej opłaty recyklingowej. Na rachunek dochodów budżetu państwa przekazuje się wpływy powiększone o przychody z oprocentowania rachunku bankowego i pomniejszone o dochody budżetu samorządu województwa przeznaczone na koszty egzekucji należności z tytułu opłaty recyklingowej oraz dodatkowej opłaty recyklingowej i obsługę administracyjną systemu poboru tych opłat.

Podstawa prawna: art. 40cb ust.2 ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

14 sierpnia – data przekazywania na cele statystyki publicznej załącznika nr I do sprawozdania OŚ-4g – obliczanie nadwyżki dochodów budżetu gminy pochodzących z opłat i kar środowiskowych, polegającej przekazaniu na rzecz WFOŚiGW

Obowiązek ten dotyczy wszystkich urzędów gmin. Dane za 2023 r. jednostkowe w postaci elektronicznej przekazywane są do urzędów marszałkowskich oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z 07.10.2022 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023.

14 sierpnia – data przekazywania na cele statystyki publicznej załącznika nr I do sprawozdania OŚ-4p – obliczanie nadwyżki dochodów budżetu powiatu pochodzących z opłat i kar środowiskowych, podlegającej przekazaniu na rzecz wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Obowiązek dotyczy starostw powiatowych. Dane za 2023 r. jednostkowe w postaci elektronicznej przekazywane są do urzędów marszałkowskich oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z 07.10.2022 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023.

15 sierpnia – kluczowa data dokonywania przez gminy i powiaty wpłat nadwyżki z opłat i kar

Gminy i powiaty, których dochody z tytułu opłat i kar:

1) stanowiących w 20% dochód budżetu gminy i w 10% dochód budżetu powiatu (z wyłączeniem wpływów z opłat i kar wskazanych poniżej w pkt 2 i 3);

2) opłat za usunięcie drzewa lub krzewu oraz kar określonych w art. 88 ust. 1 ustawy z 16.04.2004 r. o ochronie przyrody;

3) za składowanie i magazynowanie odpadów,

są większe niż 10-krotność średniej krajowej dochodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin i powiatów, przekazują nadwyżkę z tytułu tych dochodów na rachunek właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w terminie do dnia 15 sierpnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła nadwyżka.

Podstawa prawna: art. 404 ust. 3 ustawy z 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska

25 sierpnia – kluczowa data dla przedsiębiorców na składanie informacji o opłacie emisyjnej oraz wpłacanie tej opłaty

Obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej ciąży na:

1) producencie paliw silnikowych albo

2) podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych, albo

3) innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych

Podmioty te są zwolnione z obowiązku uiszczania opłaty emisyjnej, gdy wynika to z umów międzynarodowych dotyczących międzynarodowego transportu drogowego. Obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych. Wskazane podmioty są obowiązane składać informację o opłacie emisyjnej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz obliczać i wpłacać opłatę emisyjną w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek zapłaty.

Stawka opłaty emisyjnej dla benzyn silnikowych – wynosi 80 zł za 1000 litrów, dla olejów napędowych – wynosi 80 zł za 1000 litrów.

Podstawa prawna: art. 321h ust. 1 pkt 1 ustawy z 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska

31 sierpnia – przekazywanie przez Wody Polskie wpływów z opłaty melioracyjnej za poprzedni miesiąc

Wody Polskie ustalają dla każdego zainteresowanego właściciela gruntów, w drodze decyzji, wysokość części opłaty melioracyjnej (w wysokości 20% całkowitych kosztów wykonania urządzeń melioracji wodnych), proporcjonalną do powierzchni gruntów, na które urządzenia melioracji wodnych wywierają korzystny wpływ. Opłatę właściciele gruntów wnoszą na wyodrębniony rachunek bankowy Wód Polskich. Wpływy z opłat powiększone o przychody z oprocentowania środków na rachunku bankowym Wody Polskie przekazują na rachunek bieżący dochodów budżetowych ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej.

Podstawa prawna: art. 201 ust. 2a ustawy z 20.07.2017 r. – Prawo wodne

31 sierpnia – przekazywanie przez Wody Polskie wpływów z tytułu opłat za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi – w części stanowiącej przychód NFOŚiGW za poprzedni miesiąc

Wpływy z opłat za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz opłat podwyższonych za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego lub z przekroczeniem warunków określonych w tych pozwoleniach w 90% stanowią przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (a w pozostałych 10% przychód Wód Polskich). Wpływy te w części stanowiącej przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wody Polskie przekazują na rachunek bankowy tego Funduszu.

Podstawa prawna: art. 299 ust. 4 ustawy z 20.07.2017 r. – Prawo wodne

31 sierpnia – przekazywanie przez gminy wpływów z tytułu opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej – w części stanowiącej przychód Wód Polskich za poprzedni miesiąc

Wpływy z tytułu opłat za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej (na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej) w 90% stanowią przychód Wód Polskich (a w pozostałych 10% dochód budżetu właściwej gminy). Wpływy te w części stanowiącej przychód Wód Polskich gminy przekazują na rachunek bankowy Wód Polskich.

Podstawa prawna: art. 299 ust. 6 ustawy z 20.07.2017 r. – Prawo wodne

31 sierpnia – przekazywanie przez zarządy województw i WIOŚ wpływów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych za poprzedni miesiąc

Zarządy województw oraz wojewódzki inspektor ochrony środowiska prowadzą wyodrębnione rachunki bankowe w celu gromadzenia i redystrybucji wpływów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych. Wpływy te, powiększone o przychody z oprocentowania środków na rachunkach bankowych, są przekazywane na rachunki bankowe NFOŚiGW, wojewódzkich funduszy oraz na rachunki budżetów powiatów i budżetów gmin, w terminie do końca następnego miesiąca po ich wpływie na wyodrębnione rachunki bankowe zarządu województwa i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

Podstawa prawna: art. 402 ust. 1 ustawy z 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska

31 sierpnia – obowiązek składania przez podmioty przekazujące odpady opakowaniowe do recyklingu do przedsiębiorcy prowadzącego recykling odpadów opakowaniowych wniosku o sporządzenie dokumentu DPR

Wniosek o sporządzenie dokumentu DPR można złożyć po upływie 30 dni od upływu kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane do recyklingu, nie później jednak niż 2 miesiące od upływu tego kwartału.

Jeżeli w ww. przedziale czasowym uprawnione podmioty złożyły wniosek o sporządzenie dokumentu DPR, przedsiębiorca prowadzący recykling odpadów opakowaniowych może sporządzić ten dokument.

Podmioty uprawnione do złożenia wniosku:

1) wprowadzający produkty w opakowaniach;

2) organizacja odzysku opakowań;

3) organizacja samorządu gospodarczego, która zawarła porozumienie z marszałkiem województwa w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych albo z opakowań po środkach niebezpiecznych;

4) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;

5) prowadzący instalację komunalną;

6) podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

7) gmina organizująca odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w tym również podmioty, które nie przekazały odpadów opakowaniowych do recyklingu.

Podstawa prawna: art. 23 ust. 6a ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

31 sierpnia – to również data dotycząca obowiązku uzupełnienia oraz udostępniania za pośrednictwem BDO dokumentu DPR przez podmiot, który otrzymał go na wniosek

W przypadku odpadów opakowaniowych pochodzących wyłącznie z gospodarstw domowych dokument DPR jest sporządzany przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling odpadów opakowaniowych na złożony, za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO, wniosek podmiotów wskazanych w art. 23 ust. 5 ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Wnioskodawca uzupełnia dokument nie później niż 2 miesiące od upływu kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane do recyklingu, wpisując w nich wprowadzającego produkty w opakowaniach, organizację odzysku opakowań albo organizację samorządu gospodarczego, która zawarła porozumienie z marszałkiem województwa w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych albo z opakowań po środkach niebezpiecznych.

Wnioskodawca niezwłocznie udostępnia dokument DPR, za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO, wpisanemu podmiotowi oraz marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez prowadzącego recykling odpadów opakowaniowych.

Podstawa prawna: art. 23 ust. 10b ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

31 sierpnia – to również data składania do przedsiębiorcy eksportującego odpady opakowaniowe lub dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych wniosku o sporządzenie dokumentu EDPR przez podmioty przekazujące odpady opakowaniowe do eksportu odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych

Wniosek o sporządzenie dokumentu EDPR można złożyć po upływie 30 dni od upływu kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane odpowiednio do eksportu odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych, nie później jednak niż 2 miesiące po upływie tego kwartału.

Jeżeli w ww. przedziale czasowym uprawnione podmioty złożyły wniosek o wystawienie dokumentu EDPR, przedsiębiorca eksportujący odpady opakowaniowe lub dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych może sporządzić ten dokument.

Podmioty uprawnione do złożenia wniosku:

1) wprowadzający produkty w opakowaniach;

2) organizacja odzysku opakowań;

3) organizacja samorządu gospodarczego, która zawarła porozumienie z marszałkiem województwa w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych albo z opakowań po środkach niebezpiecznych, w tym również podmioty, które nie przekazały odpadów opakowaniowych odpowiednio do eksportu odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych.

Podstawa prawna: art. 24 ust. 4a ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

31 sierpnia – przekazywanie do GIOŚ danych o przekroczeniu wartości progowych dla uwolnień i transferów zanieczyszczeń i transferów odpadów oraz danych niezbędnych do identyfikacji zakładu, na terenie którego jest prowadzona instalacja, za poprzedni rok sprawozdawczy

Dane pochodzą ze sprawozdań składanych przez prowadzących instalację obejmującą co najmniej jeden z rodzajów działalności określonych w załączniku nr I do rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 18.01.2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE, zawierających dane o przekroczeniu obowiązujących wartości progowych dla uwolnień i transferów zanieczyszczeń oraz transferów odpadów określonych w ww. rozporządzeniu. Oprócz ww. danych wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska dane niezbędne do identyfikacji zakładu, na terenie którego jest prowadzona instalacja.

Wzór formularza sprawozdania oraz formę przedkładania i wymagane techniki przedkładania tego sprawozdania określają przepisy Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 22.02.2022 r. w sprawie danych objętych Krajowym Rejestrem Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń.

Podstawa prawna: art. 236b ust. 3 ustawy z 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska

Podsumowując, sierpień 2024 roku przynosi szereg istotnych terminów i obowiązków wynikających z prawa ochrony środowiska. Od opłat recyklingowych po statystyczne sprawozdania, każdy z tych obowiązków ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony środowiska w Polsce. Przestrzeganie tych terminów nie tylko wspiera zrównoważony rozwój, ale także pomaga uniknąć potencjalnych sankcji. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do dokładnego zapoznania się z kalendarzem i sumiennego wywiązywania się ze swoich zobowiązań, aby wspólnie dbać o nasze środowisko.

EKOSPÓŁKA Sp. z o.o. – Twoje źródło wiedzy o obowiązkach środowiskowych.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top